آغاز دوران


نسخهء فارسي

English Copy

Thursday, September 6, 2007

آموزش

آموزش

براي پيشرفت جامعه احتياج به تحصيل و آموزش است. رسيدن به اين هدف نياز به سيستم آموزشي مناسب دارد
سيستم آموزشي
در اين سيستم سه مقطع تحصيلي وجود دارد. ۱ـ پايه ۲ـ دبيرستان ۳ـ دانشگاه بچّه‌ها در پايان ۶ سالگي به مقطع پايه مي‌روند. قبل از ورود تمام معاينات پزشكي روي آنها انجام مي‌شود تا در صورت هر گونه مشكل آموزش‌هاي ديگري برايشان در نظر گرفته شود. مانند مدارس عقب افتادگان ذهني. در مقطع پايه دانش‌آموزان دروس اوليه و‌ آشنايي با خواندن و نوشتن را فرا مي‌گيرند. اين مقطع ۶ ساله مي‌باشد. در اين سيستم تعداد كتاب‌ها كمتر و كيفيت آموزش بهتر مي‌باشد. دروسي همچون ورزش و مشاوره با روانشناس در اين مقطع الزامي است. هر دانش آموز با كسب ۵۰٪ نمره قبول مي‌شود. در صورت قبول نشدن در هر درس تا پايان دورهء ۶ سال فرصت جبران دارد البته بعضي دروس پيش‌نياز دارد و در صورتي كه گذرانده نشود نمي‌توان آن دروس را گرفت. مثال رياضي سال اوّل را در حالتي كه دانش‌آموز نگذرانده باشد نمي‌تواند رياضي سال دوّم را بگيرد. در فصل تعطيلات هم‌ اينگونه دانش آموزان فرصت جبران دارند. حال اگر دانش‌آموزي تا پايان ۶ سال موفق به‌گذراندن دروس خود نشود براي ورود به مقطع بعد امتحاني مي‌دهد كه به صورت تستي برگزار مي‌شود. در صورتي‌كه ٦۰٪ از امتياز لازم را كسب كند اجازه ورود به مقطع دبيرستان را دارد. امّا در مورد دانش‌آموزاني كه با موفقيت و معدل مناسب اين مقطع را مي‌گذرانند. اين دانش‌آموزان بدون هيچ امتحاني به مقطع دبيرستان راه پيدا مي‌كنند. دبيرستان‌ها در اين سيستم به دو صورت مي‌باشد: ۱ـ دبيرستان‌هاي عادي ۲ـ دبيرستان‌هاي تخصصي. دبيرستان‌هاي عادي: دانش‌آموزاني كه در اين مكان تحصيل مي‌كنند فرصت ورود به دانشگاه و ادامة تحصيل را دارند. دبيرستان‌هاي تخصصي: در اين مكان افرادي تحصيل مي‌كنند كه قصد انجام كارهاي تخصصي را دارند مانند دبيرستان‌هاي فني، دبيرستان‌هاي ورزشي و ... كه پس از پايان اين مقطع مستقيم وارد بازار كار مي‌شوند
روش گزينش افراد براي ورود به دبيرستان‌ها
افرادي كه بعد از پايان ۶ سال موفق به گذراندن دورة پايه مي‌شوند توسط مربيان و مشاوران استعداديابي مي‌شوند. كارنامه‌اي كه در پايان اين دوره به آنها داده مي‌شود شامل نمرات آنها در طول ۶ سال. نظر مربيان در مورد آنها و توصية آنها به دانش‌آموزان خود و همچنين نظر مشاور مي‌باشد. دانش‌آموزان با توجه به اين اطلاعات دبيرستان خود را انتخاب مي‌كنند. در اين مقطع انتخاب نهايي با دانش‌آموز است
مقطع دبيرستان
در اين مقطع دروس تخصصي‌تر و همچنين علمي‌تر آموزش داده مي‌شود. در اين دوره كيفيت در آموزش بسيار اهميّت دارد. اين مقطع ۶ ساله مي‌باشد. هر دانش‌آموز با كسب ۵۰٪ نمره قبول مي‌شود با اين تفاوت (كه در ۱۰ درس با كسب ۴۰٪ نمره نيز قبول مي‌شود) تمام مراحل ديگر مانند دورة پايه مي‌باشد
گزينش براي ورود به دانشگاه
افرادي كه در دبيرستان‌هاي عادي موفق به گذراندن درس‌هاي خود مي‌شوند در صورتي كه معدل كلشان ۷۰٪ از كل نمره باشد بدون هيچ امتحان تئوري به مرحلة عملي راه پيدا مي‌كنند. امّا در حالتي كه كمتر از ۷۰٪ نمره را كسب كرده باشند در امتحانات ورود به دانشگاه شركت مي‌كنند. اين امتحان فقط از منابع رشتة تحصيلي آيندة آنها آن هم به صورت تستي به عمل مي‌آيد. هر دانش‌آموزي كه ۷۰٪ نمره را كسب كند به مرحلة عملي راه پيدا مي‌كند. اما دانش‌آموزاني كه در رشتة مورد نظر براي يكبار قبول نشوند دوبار ديگر مهلت دارند كه در دوره‌هاي بعد در امتحان تئوري رشتة خود شركت كنند. در صورت ناموفق بودن نمي‌توانند ديگر در آن رشته امتحان تئوري دهند و بايد رشته ديگري را انتخاب كنند. هر دانش‌آموز فقط سه بار حق شركت در امتحان تئوري يك رشته را دارد. مثلاً پزشكي: بعد از بار سوّم به هيچ عنوان نمي‌تواند در اين امتحان شركت كند و مي‌تواند شانس خود را در ديگر رشته‌ها امتحان كند. قبل از شروع امتحانات تئوري تمام دانشگاه‌ها موظفند اطلاعات كاملي از ميزان افراد شاغل و بيكار در رشتة خود ارائه دهند و در مورد سيستم اجرايي دانشگاه خود تبليغ كنند تا دانش‌آموز با اطلاعات كافي رشتة خود را انتخاب كند. افرادي‌كه يا با شرط معدل و يا با قبولي در امتحان تئوري به مرحلة عملي راه پيدا مي‌كنند ظرف مدّت معيني در مكاني مشخص توسط استادان مشخص از نظر عملي مورد سنجش قرار مي‌گيرند. استادان در هر رشته براي داوطلبان شناخته شده هستند. اين استادان مدرك فوق‌ليسانس دارند و يا در دبيرستان‌هاي تخصصي با معدل خوب قبول شده‌اند و در آن رشته وارد مي‌باشند. دانش‌آموزاني كه در پايان اين آزمون ٦۵٪ از نمره كل را دريافت كنند به دانشگاه راه پيدا مي‌كنند و افرادي‌كه قبول نشوند يكبار ديگر در سال آينده فرصت دارند كه فقط در امتحان عملي اين رشته شركت كنند. اگر باز هم ناموفق بودند بايد دوباره رشته انتخاب كنند و در امتحان تئوري آن شركت كنند
مقطع ليسانس
در اين مرحله دانشجويان پذيرفته شده دروس تخصصي خود را مي خوانند و مانند مقاطع گذشته كيفيت در اين دوره نيز از اهميّت زيادي برخوردار است. هر دانشجو در شهر خود وارد دانشگاه مي شود (هر شهر بزرگ در هر رشته حداقل يك دانشگاه دارد) براي مطالعات تئوري امكانات زيادي لازم نمي‌باشد امّا براي يادگيري عملي در صورت نبود امكانات در شهر خود تمام واحدهاي عملي را ذخيره كرده و در يك سال آنها را در شهر ديگر گذرانده. واحدهاي عملي هيچ‌گونه پيش نيازي ندارد و مي‌توان آنها را هم نياز كرد. البته در شهرهاي بزرگ وجود امكانات عملي نيز لازم مي‌باشد. گذراندن اين دوره هيچ محدوديت زماني ندارد. در دانشگاه‌ها توسط امكانات تصويري همچون پرده يا تلويزيون‌هاي بزرگ توسط استادان با مدرك دكترا برنامه‌هايي از قبل تهيه مي‌شود و سپس با ذكر منابع در دسترس و همچنين قابل فهم توسط استادان با مدرك فوق‌ ليسانس آموزش داده مي‌شود. به اين ترتيب كه برنامة تصويري در كلاس گذاشته مي‌شود و استاد حاضر در كلاس در زمانهايي كه خود تصميم مي‌گيرد مانند پايان برنامه و يا وسط برنامه آن را قطع كرده و توضيحات تكميلي را مي دهد. هر دانشجو با كسب ۴۰٪ نمره قبول مي‌شود. در صورتي كه در پايان دورة ليسانس يك دانشجو معدلي معادل ۷۰٪ از نمره كل را دريافت كرده باشد به صورت خودكار به مقطع بعد كه همان فوق‌ليسانس مي‌باشد، راه پيدا مي‌كند. اما در غير اين‌صورت مي‌تواند در امتحانات انتخابي شركت كند كه به‌صورت تستي از منابع مشخص گرفته مي شود. كميت در اين منابع نبايد وجود داشته باشد. افرادي كه ۷۰٪ امتياز را از اين امتحان كسب كنند مي‌توانند به مرحلة بعد راه پيدا كند. با اخذ ليسانس توسط دانشجويان هر دانشجو مي‌تواند وارد بازار كار شود. با توجه به اطلاعاتي كه در گذشته از رشته خود داشته‌اند شانس زيادي براي پيدا كردن كار دارند.
مقطع فوق‌ليسانس
در اين مقطع درس‌ها بسيار تخصصي مي‌شوند. به روال گذشته نيز به دانشجويان آموزش داده مي‌شود. البته اين بار برنامه‌ها توسط دانشمندان در هر رشته تهيه شده و توسط استادان با مدرك دكترا تدريس مي‌شود. گذراندن اين دوره نيز هيچ محدوديت زماني ندارد. تمام مراحل ديگر هم مانند دورة ليسانس مي‌باشد. در نتيجه افرادي به مرحلة دكترا راه پيدا مي‌كنند كه ۷۰٪‌معدل و يا ۷۰٪ امتياز امتحان تئوري را كسب كرده باشند
مقطع دكترا
در اين دوره دروس توسط دانشمندان تدريس مي‌شود. مراكز تدريس معمولاً در كلان شهرها مي‌باشد و دانشجويان بايد آمادگي هر گونه نقل مكاني را داشته باشند. در اين مقطع علاوه بر مسائل تئوري به تجربه‌هاي عملي نيز بسيار پرداخته مي شود. دانشجويان در اين دوره مي‌توانند در بسياري از پروژه‌ها در كنار استادان خود در صورت صلاحديد ايشان حاضر باشند. نمره در اين مقطع از ارزش زيادي برخوردار نيست. براي اخذ اين مدرك حضور در١٠ پروژه و همچنين گذراندن يك سري مطالب تئوري با كسب ۴۰٪ نمره لازم مي‌باشد. براي گذراندن پروژه‌ها نظر استاد مورد نظر بسيار اهميت دارد. اما در صورت گذراندن ١٠ پروژه و كسب نكردن رضايت استاد فرد مي‌تواند در يك امتحان تئوري ـ عملي شركت كند كه در صورت كسب ۷۰٪ نمره مي‌تواند مدرك دكترا را اخذ كند. تحصيل در اين دوره نيز محدوديت زماني ندارد
دانشمندي
براي رسيدن به اين مهم افرادي كه مدرك دكترا را اخذ كردند مي‌توانند با كسب امتيازات لازم عنوان دانشمندي را در رشتة خود كسب كنند. ۱ـ وجود اخلاق خوب در دورة تحصيلي ۲ امتياز ۲ـ نوشتن مقالات و انجام پروژه‌هاي مختلف ۲ امتياز۳ـ نوشتن كتاب‌هاي مفيد براي دانشجويان در رشتة‌تخصصي خود ۳ امتياز ۴ـ كشف و يا اختراع وسيله‌اي مفيد و يا تئوي جديد ۶ امتياز ۵ـ قبول مسئوليتي مديريتي در سيستم آموزشي كشور ۱ امتياز. هر دانشجوي دكترا كه موفق به كسب ۳۰ امتياز شود به عنوان مهم و با ارزش دانشمندي مي‌رسد. دانشمندان جزء گروه حقوق‌بگيري هستند كه از تخفيف‌هاي مالياتي و افزايش حقوق برخوردارند
نظارت بر محصلين و معلمان
در اين سيستم مهم‌ترين هدف همانطور كه بارها گفته شد كيفيت در آموزش است. براي رسيدن به اين هدف نظارت بر محصلين و معلمان نقش بسياري مهمي را دارد
نظارت بر محصلين
اگر محصلي در طول يك سال به هر دليل بيش از چهار بار توسط معلم مربوط از كلاس اخراج شود طبق قانون نظارتي حق شركت در كلاس‌هاي مربوط به آن‌ درس را ندارد و مي تواند در زمان امتحانات با معلمي ديگر اين درس را بگذراند (مجبور به تحصيل غير حضوري در آن درس مي‌شود). در صورتي‌كه محصلي در پايان هر مقطع انضباط مناسبي نداشته باشد شامل تنبيهات زير مي‌شود. ۱ـ پنج بار اخراج از سركلاس معادل با تحصيل غير حضوري در آن درس و تذكر كتبي در پروندة وي مي‌باشد. ۲ـ اگر بيش از سه درس را مجبور به تحصيل غير حضوري شود معادل است با جريمة نقدي ۳ـ در حالتي كه در طول سال به عنوان محصل بي‌اخلاق شناخته شود يك ترم مرخصي اجباري از تحصيل ۴ـ در صورت ادامه دادن به ناهنجاري‌ها به صورت گسترده جريمة نقدي و يك سال مرخصي اجباري از تحصيل ۵ـ اگر محصل در مقطع تحصيلي خود به عنوان فرد بي‌نظم و بي‌اخلاق شناخته شود از ورود محصل به مقاطع تحصيلي بعد جلوگيري مي‌شود و به خدمت آن از يك تا سه ماه اضافه مي‌شود. (خدمت به جامعه و سيستم آن در ادامه بيشتر توضيح داده مي‌شود.) اما اگر محصلي از اخلاق مناسب در دوران تحصيل خود برخوردار بود. ۱ـ اگر در طول يكسال به‌عنوان محصل با اخلاق انتخاب شود (با توجه به كسب نمرة انضباط) از سوي مقامات سيستم آموزشي با تشويق كتبي روبه‌رو مي‌شود كه بسيار حائز اهميت است ۲ـ در صورتي‌كه در يك مقطع به عنوان محصل نمونه از نظر اخلاق انتخاب شود معادل با پاداش نقدي و حذف يك ماه از خدمت به جامعه مي‌باشد. ۳ـ در حالتي كه در طول تمام تحصيل خود نمونه باشد در رشتة خود امتيازات زيادي گرفته از جمله افزايش و حذف برخي از ماليات‌ها شامل حالش مي‌شود
نظارت بر معلمين
معلم برتر در اين سيستم ارزش بسيار زيادي دارد و از موقعيت اجتماعي بالايي برخوردار مي‌باشد. اما نظارت بر معلمين طبق قوانين نظارتي معلمي كه در طول سال تحصيلي بيش از ۴۰٪ محصلينش به او رأي منفي دهند شامل تنبيهات زير مي‌شود. توضيح: اين رأي گيري قبل از شروع امتحانات پايان سال از محصلين به عمل مي‌آيد كه داراي سه گزينه خوب، متوسط و بد مي‌باشد اگر بيش از ۴۰٪ محصلين به يك معلم رأي بد دهند شامل اين تنبيهات انضباطي مي‌شود. در ادامه اين توضيح داده مي‌شود كه فقط محصليني اجازة اظهارنظر در مورد معلم مذكور را دارند كه با او درسي گرفته باشند. ۱ـ اگر يكبار اين اتفاق بيافتد معلم توبيخ كتبي مي‌شود كه در پروندة كاري او ثبت مي‌گردد. ۲ـ اگر دوبار اين اتفاق بيافتد شامل جريمة نقدي به سيستم آموزشي مي‌شود. ۳ـ اگر سه بار اين اتفاق رخ دهد يكسال از كار بي‌كار مي‌شود. ۴ـ اگر بعد از اين جريمه‌ها باز هم اين اتفاق رخ داد با كاهش حقوق و جريمة نقدي روبه‌رو مي‌شود.
۵ـ اگر براي پنجمين مرتبه اين اتفاق بيافتد معلم از شغل خود براي هميشه بركنار مي‌شود. اما در صورتي كه بيش از ٦۰٪ محصلين به معلم رأي مثبت دهند. او شامل اين تشويق‌ها مي‌شود. ۱ـ اگر يكبار اين اتفاق رخ دهد معلم مورد تشويق كتبي قرار مي‌گيرد. ۲ـ اگر دوبار اين اتفاق بيافتد به وي پاداش مالي داده مي‌شود. ۳ـ اگر سه بار انتخاب شود به عنوان معلم نمونه معرفي مي‌شود. ۴ـ اگر چهار بار اين اتفاق بيافتد با افزايش حقوق روبه‌رو مي‌شود. ۵ـ اگر پنج بار اين اتفاق بيافتد به عنوان معلم برتر انتخاب مي‌شود كه در اين سيستم از اهميت زيادي برخوردار است. اين اشخاص در كنار مأموران مالياتي قضات، پزشكان متخصص از بيشترين حقوق برخوردارند و بسياري از تخفيفات مالياتي شامل حالشان مي‌شود. توضيح: محصليني كه رأي به متوسط مي دهند هيچ نقشي در آيندة شغلي معلمشان ايفا نمي‌كنند و فقط تعدادشان به عنوان فرد بي‌طرف محاسبه مي‌شود كه تا حدي در رأي گيري نهايي سهميم باشند. هر تشويق يك توبيخ را از بين مي‌برد. مثال: اگر معلمي يكبار مورد تنبيه انضباطي قرار گرفت با يك تشويق بي‌حساب مي‌شود و مي‌تواند دوباره از نو شروع كند
تحصيلات آزاد
اين نوع تحصيل فقط در مقطع ليسانس امكان‌پذير است. افرادي كه مجوز ورود به دانشگاه را كسب كرده‌اند مي‌توانند از اين روش بهره ببرند. اين دانشجويان با معرفي خود به سيستم آموزشي مي‌توانند برگه‌اي دريافت كنند كه در آن به‌طور كامل توضيح مي‌دهد كه چگونه اين افراد مي‌توانند دروس خود را با هر استادي كه اين سيستم مي‌پذيرد بگذرانند. به اين استادان كه مدرك فوق ليسانس دارند استادان آزاد گفته مي شود كه مي‌توانند خصوصي و يا چند نفري در خارج از محيط دانشگاه به داوطلبان علم بياموزند. بعد از كامل كردن برگه توسط تأييد استادان آزاد اين افراد مي‌توانند در امتحانات مخصوصي شركت كنند. در صورت كسب ۷۰٪ از امتياز مدرك ليسانس به آنها داده مي‌شود. اين امتحانات فقط براي اين محصلين برگزار مي‌شود. و ديگر افراد اجازهء شركت
در اين آزمون را ندارند. اين محصلين در حالتي كه بخواهند ادامة تحصيل دهند بايد طبق سيستم آموزشي دردانشگاه تحصيل كنند

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home